Za bistriji um

I mozak treba vježbati - i to svaki dan!

Tehnika vježbanja mozga tzv. neurobika nije naporna i možete ju lako uklopiti u raspored. Bit je u tome da stvari radite na način drugačiji od onog na koji ste svakodnevno navikli. Nemate li vremena za nešto drugo, barem koračajte suprotnom stranom ulice od one kojom obično prolazite.

Neurobika (engl. neurobics) uključuje korištenje svih pet osjetila: vid, sluh, dodir, okus i mirisa. Redovito vježbanje potiče rast novih neuronskih veza u različitim dijelovima mozga, jača živčane stanice i potiče proizvodnju moždanih hranjivih tvari koje poboljšavaju pamćenje.

Izraz su skovali neurolozi britanski Lawrence Katz i Manning Rubin, predstavljajući niz vježbi u knjizi 'Keep Your Brain Alive' (Održite mozak živim). Tehnika nije naporna i ne zahtijeva posebno vrijeme. Dapače, možete je uklopiti u svakodnevni raspored.

 

Svaka nova spoznaja, sposobnost i zaključak povoljno se odražava na građu i funkciju mozga.

Posjećujte nova mjesta, makar i u vlastitom gradu. Obiđite neki kvart u kojem niste dugo ili nikada bili. Kupujte u novom dućanu ili tržnici i pođite u park kojim nikada niste šetali. I kad idete na uobičajena mjesta, putujte do njih novom rutom. Nemate li vremena za nešto drugo, koračajte suprotnom stranom ulice od one kojom obično prolazite.

 

Neurobičkih vježbi ima na desetke, a neke od najzabavnijih izvode se obavljanjem uobičajenih postupaka na nove načine. Evo nekoliko primjera:

  1. Mijenjajte izgled okoline - Bar jednom mjesečno presložite predmete na radnom stolu, polici ili garderobi. Razmjestite slike na zidu. Zamijenite mjesta ikona na ekranu računala i često postavljajte novu fotografiju kao podlogu na radnoj površini. Čitajte novine ili rubrike koje vas ne privlače. Pozabavite se temama o kojima malo znate i, dok učite, spajajte nove podatke s otprije poznatima.
  2. Izvodite radnje nedominantnom rukom - Korištenje nedominantne hemisfere vašeg mozga rezultira bržim i značajnim proširenjem kortikalne površine, kažu istraživanja. Ako ste ljevak koristite desnu ruku i obrnuto. Držite četku za kosu sa svojim nedominantnom rukom, a s istom rukom operite i zube.
  3. Tuširajte se zatvorenih očiju - Dodir aktivira različite dijelove našeg mozga. Rukama možete osjetiti teksture svog tijela koje ne možete vidjeti - zahvaljujući živčanim završecima u vašim rukama koji šalju signale u mozak kada se dodirne koža. Budite oprezni. Otvorite slavinu pod tušem i podešavajte protok vode samo vjerujući u svoje osjećaje i sjećanja gdje su. Zatim se istuširajte sa zatvorenim očima. 
  4. Prekršite uobičajenu jutarnji rutinu - Promijenite jutarnji raspored koji vam je već godinama isti - operite zube tek nakon doručka, izaberite drugo mjesto za šetnju psa, promijenite omiljene radijske postaje. Rezultati istraživanja mozga pokazali su da promjenom svojih svakodnevnih rutina, povećavate debljinu korteksa i poboljšava se aktivnost mozga.
  5. Promijenite mjesto za stolom - U većini obitelji, svaki član ima svoje mjesto za stolom, ali mozak bi trebalo ponekad iznenaditi s novim iskustvima u cilju razvoja. Sjednite na drugo mjesto kako bi promijenili položaj i pogled na sobu i na ljude oko sebe. Uočit ćete da se promijenio čak i način na koji dohvaćate sol i papar.
  6. Udahnite nove mirise - Vjerojatno se ni ne sjećate na koji ste način 'naučili' povezati miris kave s početkom novog dana. Povezivanje neobičnih okusa - primjerice vaniliju, cimet ili pepermint - za bilo koju aktivnost pomoći će mozgu izgraditi nove neuronske putove. 
  7. Otvorite prozor u autu i osluškujte - Pokušajte prepoznati nove mirise i zvukove na ruti kojom vozite. Otvaranje prozora će vam u tome pomoći. Hipokampus je područje mozga odgovorno za pamćenje. Vaše uspomene će biti življe ako se uključe mirisi, zvukovi i znamenitosti.
  8. Proučite proizvode u supermarketu - U svim supermarketima, najprofitabilniji proizvodi uvijek su smješteni u razini naših očiju. Zaustavite se u svakom prolazu i pregledajte od vrha do dna proizvode na policama. Ako primijetite nešto što niste vidjeli prije, uzmite taj proizvod, pročitajte popis sastojaka, i razmislite o njemu. Vi čak ne morate kupiti ovaj proizvod. U stvari, glavni zadatak je ispunjen: slomili ste svoju rutinu i stekli novo iskustvo.
  9. Radite dva posla odjednom - Neka to bude nešto neobavezno, u slobodno vrijeme. Dok gledate televiziju ili slušate glazbu, crtajte ili rješavajte križaljku. Time ćete uključiti nekoliko moždanih centara, koji će za to vrijeme naučiti komunicirati.
  10. Komunicirajte više tijekom dana - Popričajte s prodavačicom u trgovini. Dok stojite u redu, pitajte staricu ispred kako je. Znanstvene studije su u više navrata dokazale da nedostatak komunikacije ozbiljno utječe na ukupne kognitivne sposobnosti.

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo