vrijedi pokušati

Čim smanjite unos soli dogodit će se ovih 15 stvari - neke su potpuno neočekivane

Računa se da je organizmu potrebno do dva grama soli na dan

 

Sol nam je potrebna za čitav niz metaboličkih procesa u organizmu, a dovoljne količine soli dobivamo bez dodatnog soljenja namirnica. Računa se da je organizmu potrebno do dva grama soli na dan, a mi konzumiramo u prosjeku čak 11 grama na dan.

Tijelo se može naviknuti na smanjen unos soli, a vjeruje se da prilagodba na smanjenje unosa soli za polovinu od uobičajenog traje 2-3 mjeseca. Vrijedi pokušati jer manje soli u prehrani donosi mnoge prednosti za zdravlje.


1. Snižava se krvni tlak

Natrij u kuhinjskoj soli (natrijev klorid) zadržava tekućinu u tijelu, a što je više natrija, to je više tekućine i veći je cirkulacijski volumen. Povećanje cirkulacijskog volumena uz smanjenje elastičnosti naših krvnih žila zbog aterosklerotskih promjena na stijenkama žila dovode do povećanja krvnog tlaka. S manje natrija, bit će i manji cirkulacijski volumen pa će se krvni tlak  snižavati.


2. Smanjuje se rizik od srčanog i moždanog udara

Visoki krvni tlak među glavnim je rizičnim faktorima za bolesti srca i krvnih žila od kojih su najfatalniji srčani i moždani udar. Svjetska istraživanja povezuju 54 posto svih moždanih udara i 47 posto infarkta s povišenim vrijednostima krvnog tlaka. Manjim unosom soli snižavamo krvni tlak, a time i rizik od infarkta i moždanog udara.


3. Manje vode, manje kilograma

Slana hrana zadržava vodu u tijelu, a svima nam je poznat osjećaj podbuhlosti nakon što pojedemo slani obrok. Prevelik unos soli opterećuje bubrege jer se poremeti prirodni proces izlučivanja pa nakupljena voda dovodi do otečenosti. S manje soli neće se zadržavati tolike količine vode, a vaga će pokazati i manje kilograma.


4. Lakše do idealne težine

Ciljanim smanjenjem soli pridonosimo i općenito zdravijem načinu prehrane. Prvenstveno jer manje jedemo gotovu hranu, industrijske prerađevine, junk food, suhomesnate proizvode i slično. Uvođenjem u prehranu više cjelovitih žitarica, povrća i voća te pripremom svježe hrane kod kuće ujedno ćemo smanjiti i unos drugih sastojaka, poput previše šećera, koji također dovode do debljanja.


5. Drugačije potrebe za kalijem

Mnogo voća i povrća te integralnih žitarica, a priprema mesa i drugih obroka izbjegavanjem prženja i pohanja, neće samo pridonijeti smanjenju soli, već i osiguranju dovoljnih količina kalija u organizmu, koji je važan za održavanje dobrih razina krvnog tlaka. Najbolji izvor kalija je svježa hrana, minimalno obrađena, a s druge strane, svježa hrana sadrži manje količine natrija. Ako imate bubrežnu bolest posavjetujte se s liječnikom oko provjere razine kalija u organizmu.


6. Bolje zdravlje unutarnjih organa

Od smanjenog unosa soli neće imati korist samo srce i krvne žile, već i bubrezi te mozak. Povisujući krvni tlak u žilama sol oštećuje bubrege jer ih dodatno opterećuje pa pojava kamenaca nije rijetka. Na udaru su i kosti zbog kalcija koji se u prevelikoj mjeri izlučuje mokraćom. Apsorpcija kalcija u organizmu ovisi o vrsti hrane i nutrijentima s kojima se konzumira. Većinu kalcija dobivamo iz mliječnih proizvoda, zelenog povrća, sušenog voća, ribe i orašastih plodova. Previše soli utječe na smanjenje kognitivnih sposobnosti i uništava mozak jer je smanjen dotok krvi.


7. Manje lijekova za hipertenziju

Za osobe koje imaju hipertenziju i zbog nje uzimaju lijekove za snižavanje tlaka, smanjenje soli može djelovati kao sinergijska terapija u učinkovitijem liječenju povišenog tlaka. Uz drastično smanjenje soli u prehrani moguće je i da će se smanjiti potrebna doza lijeka, a također će se povećati njihov učinak.


8. Prevencija bolesti

Smanjenje dnevnog udjela soli u prehrani savjetuje se svima, i onima koji boluju od hipertenzije, ali i zdravim ljudima kako je ne bi razvili. Naime, svaka treća osoba pod rizikom je za razvoj povišenog krvnog tlaka, a sve je više djece koja obolijevaju od hipertenzije. Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji (WHO) preporučeni dnevni unos je do 5 grama na dan, a u Hrvatskoj se prosječno unosi čak 11,6 grama na dan.


9. Manje (noćnog) mokrenja

Konzumiranje slane hrane može dovesti do dehidracije, ali i pojačati žeđ, te što više pijete, više idete i mokriti. Naročito noću kada to može ometati san. S druge strane hrana s manje soli pomaže da se održi prirodna ravnoteža opskrbe stanica vodom i izlučivanje mokraće.


10. Smanjen rizik za rak želuca

Podaci pokazuju kako bi pridržavanje preporuka oko dnevnog unosa soli spriječilo svaki sedmi slučaj raka želuca. Znanstvenici su dokazali da visok unos soli i konzumacija usoljene, konzervirane ili dimljene ribe ili mesa, te unos nitrata, nitrita i sekundarnih amina korelira s nastankom raka želuca. Pretpostavlja se da sol izaziva oštećenje želučane sluznice što će olakšati infekciju bakterijom, primjerice H. Pylori, koja se povezuje s rakom želuca.


11. Manje glavobolja

Još 2014. godine istraživanje na Sveučilištu John Hopkins otkrilo je da osobe koje smanje unos soli rjeđe pate od glavobolja. Prekomjerna količina soli uzrokuje zadržavanje vode što utječe na krvni tlak. Glavobolja može biti i simptom visokog krvnog tlaka poznatog i kao hipertenzivna kriza.


12. Manje astme

Smatra se da sol povećava bronhalnu reaktivnost, pogoršava simptome astme i utječe na mortalitet astmatičara. Istraživanja su pokazala da redukcija unosa soli u razdoblju od 2 do 5 tjedana značajno smanjuje upalu dišnih puteva, poboljšava funkciju pluća i smanjuje potrebu za korištenjem bronhodilatatora. Savjetuje se i da se razmotri kao moguća terapijska mjera u astmatičara u kombinaciji s lijekovima.


13. Manji rizik od smrti od bilo kojeg uzroka

Udruženja kardiologa diljem svijeta donijela su usuglašene preporuke o smanjenju unosa soli kao dobrom načinu prevencije nastanka i drugih bolesti, primjerice koronarne bolesti srca i kroničnog bubrežnog zatajenja, koje uz srčani i moždani udar mogu dovesti do smrti.


14. Osjetit ćete i druge okuse

Ako se smanji dosoljavanje hrane kada je ona na stolu kroz nekoliko dana osjetit ćete da vam više i ne odgovaraju jako slana jela. Oporavit će se okusni pupoljci pa ćete moći razlikovati i druge okuse. Umjesto soli koristite začinsko bilje jer najčešće ima ljekovita svojstva, raznovrsnog je okusa, ali i pojačava osjećaj slanosti hrane. U svakodnevno pripremanje obroka uključite bosiljak, origano, peršin, papar, vlasac, mažuran, majčinu dušicu, metvicu, kurkumu, đumbir, curry, kopar, ružmarin, piment...


15. Kad je premalo soli

Naše tijelo treba malo soli, a iako se to vrlo rijetko događa moguće je da organizam nema dostatnu količinu soli što se očituje glavoboljom, mučninom, povraćanjem, grčevima, umorom, slabošću mišića, dezorijentiranošću... Takvo stanje naziva se hiponatremija.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Please don't insert text in the box below!

Možda će vas zanimati i ovo