Herbalna medicina

Biljke koje ublažavaju glavobolje

Različiti tipovi glavobolja u podlozi imaju različite uzroke. Primjerice, migrenu može izazvati i preveliko opuštanje i presnažno stezanje krvnih žila u glavi. Srećom, u oba slučaja određeni biljni pripravci mogu pružiti olakšanje i ublažiti bolove.

Glavobolje same po sebi nisu bolest, nego mogući simptom neke smetnje ili bolesti. Tenzijske glavobolje, primjerice, reagiraju na uzimanje biljaka koje imaju smirujuće djelovanje, no ako bolovi ipak potraju, potrebno je relaksirati se, upotrijebti određene tehnike oslobađanja od stresa te radikalno promijeniti životni stil. Glavobolje uzrokovane nakupljanjem sluzi ili sinusitisom olakšavaju se biljkama koje djeluju dekongestivno, boravkom na svježem zraku i izbjegavanjem namirnica koje utječu na formiranje mukusa, kao što su mliječni proizvodi.

Migrene pak mogu biti povezane s intolerancijom nekih namirnica ili s onečišćivačima iz okoliša. Tzv. vruće migrene, povezane s previše proširenim krvnim žilama, olakšavaju se ledenim oblozima i pripravcima koji rashlađuju, dok se tzv. hladne migrene, povezane s previše stegnutim krvnim žilama, ublažiti mogu toplim oblozima na čelu i djelovanjem zagrijavajućih, stimulirajućih biljaka. Neke žene primjećuju da im je pojava migrena povezana s menstrualnim ciklusom, u tom slučaju mogu pomoći biljke koje djeluju poput hormona.

Prirodni lijekovi za probavu, osobito biljke koje pročišćavaju jetru, poput turice, mogu također pružiti olakšanje kod glavobolje. Prema kineskoj medicini, oči su povezane s jetrom, a migrena može biti pokazatelj previše obilne energije (qi) jetre.

 

Što još pomaže kod glavobolja?

  • Počnite voditi dnevnik s datumima i vremenom nastupa glavobolje. Tako ćete možda uočiti “uzorak” pojavljivanja pa biste mogli predvidjeti nastupanje napadaja.
  • Kod glavobolja prouzročenih psihičkom napetošću pomoći će opuštanje. Bilo da se odlučite za autogeni trening ili mirovanje u zatamnjenoj sobi, rezultati bi se trebali pokazati.
  • Hladni oblozi na čelu ili sljepoočicama mogu ukloniti početne bolove u glavi. Stavite elastičnu traku u zamrzivač, pa je zatim omotajte oko glave. Isti učinak možete postići i pomoću plastične vrećice napunjene usitnjenim ledom.
  • Ako glavobolju izaziva zategnutost vratne muskulature pomoći bi trebala toplina. Stavite na potiljak vlažan, topao ručnik ili zamolite partnera da vam zagrijanim frotirom lagano masira potiljak.
  • Izmjenične kupke za stopala hladnom i toplom vodom potiču krvotok i ublažavaju, odnosno sprečavaju glavobolju.
  • Pomoć može pružiti i akupresura. Vršcima prstiju radi se oko 30 sekundi lagani pritisak na akupresurne točke. Vrlo djelotvorna je i blaga masaža prstima tjemena, čela i potiljka.

 

Tenzijska glavobolja

Može biti uzrokovana napetošću vratnih mišića koju je izazvao stres. Simptomi se ublažavaju opuštanjem. Glavni simptom tenzijske glavobolje su bolovi u glavi, najčešće u prednjem dijelu.

 

Neuralgija

Ozbiljni i jaki bolovi živca, koji mogu biti trgajući, oštri, žareći, probadajući. Nekad je praćena općim osjećajem žarenja, svrbeža ili preosjetljivosti na dodir. Osobito je teška neuralgija lica. Bol može biti povremena ili stalna; može trajati nekoliko sekundi ili minuta, a može se i danima javljati na mahove. Može uslijediti nakon ozljede ili nakon izlaganja hladnoći ili propuhu. Redovito se ponavlja.

Foto: iStock

 

Migrena

Ozbiljna i snažna glavobolja koja može biti povezana s osjetljivošću na neke namirnice ili skupine namirnica, na onečišćivače okoliša, na menstrualni ciklus ili stres. Ovisi o promjenama zategnutosti, odnosno opuštanju i stezanju arterija u mozgu. Ako se ne liječi, bolovi mogu trajati od nekoliko minuta pa sve do nekoliko dana.
Glavni simptomi su uz, naravno, jake bolove, poremećaji vida koji prethode pojavi bolova, bockanje i probadanje u ekstremitetima, mučnina i povraćanje, osjetljivost na svjetlosne podražaje.

 

Na znakove migrene reagirajte odmah! Ponekad na početku migrenskih bolova mogu pomoći jednostavne mjere.

  • Stavite vrećicu s ledom na potiljak i pokušajte se opustiti.
  • Izađite u kratku šetnju na svježi zrak.
  • Naučite se pravilno opustiti. Tehnike opuštanja poput autogenog treninga ili progresivnog opuštanja mišića trebate naučiti od stručne osobe. Možete pokušati i sami, oponašajući mačku: češće se rastežite i protežite. I to opušta.
  • Pokušajte živjeti prema ustaljenom ritmu. Ustajte po mogućnosti uvijek u isto vrijeme, i tijekom vikenda.
  • Pokušajte izbjegavati stres. Napravite ujutro dnevni plan obveza i ne pretjerujte s naporima.
  • Bavite se sportom na svježem zraku, primjerice, trčanjem ili vožnjom bicikla.
  • Nemojte konzumirati ono što može biti 'okidač' za mgrenu: zrele sireve, čokoladu, alkohol, nikotin.
  • Ne idite u saunu, nagle promjene temperature mogu također izazvati napadaj migrene.
  • Nikada nemojte juriti na godišnji odmor. Pripremite se u miru za putovanje. Migrena se, naime, može javiti i kad nakon stresne situacije uslijedi naglo opuštanje.

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo