Postoje brojna istraživanja koja pokazuju da nas velika ponuda tjera na neprestani izbor koji nas čini dugoročno nesretnima. Osjećate li to?
 Foto: iStock
Problem prevelikog izbora

Zašto nam se uvijek čini da je tamo negdje drugdje bolje...

Mogućnost velikog izbora je naizgled odlična stvar i znak napretka. No, postoje brojna istraživanja koja pokazuju da nas velika ponuda tjera na neprestani izbor, a to nas čini dugoročno nesretnima.

Piše: Iva Belé, mr. oec., certificirani trener Canfield metodologije i trener Načela uspjeha • www.ivabele.comOva e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.


Kako izgleda uobičajeno druženje na kavi s petero prijatelja? Svi, naravno, vole piti kavu, no svatko pije različitu. Narudžba glasi otprilike ovako: "meni cappuccino, molim bijelu kavu, meni produženi espresso, ja bih instant cappuccino s okusom vanilije, a meni molim mali macchiato s više mlijeka..."

Danas svatko ima veliku mogućnost izbora i točno zna što želi. Sjećate li se kad bi vam u nekim ranijim vremenima dolazili gosti, a vi biste kuhali samo običnu, "tursku", crnu kavu? Ništa drugo se i nije očekivalo od vas i svi su bili zadovoljni. Obožavam kavu, no poanta ove priče nije kava nego sljedeće pitanje - čini li nas veliki izbor koji nas okružuje sretnijima ili nesretnijima?

Najčešća izjava koju čujem od svoje prijateljice je da ima pet do deset otvorenih i napola potrošenih šampona i da je upravo vidjela reklamu za novi šampon. U njoj se vodi unutrašnja borba - potrošiti postojeće šampone ili kupiti novi, jedanaesti. Mogućnost velikog izbora je naizgled odlična stvar i znak napretka. No, postoje brojna istraživanja koja pokazuju da nas velika ponuda tjera na neprestani izbor koji nas čini dugoročno nesretnima. Zašto je tako?

NEODLUČNOST U ODLUČIVANJU

Poznato je da je naš mozak veliki potrošač energije. Istraživanja govore da mozak troši čak 20 posto ukupne energije koja nam je potrebna. Da bi se energija očuvala, naš mozak nastoji sve više odluka prebaciti u domenu "automatskih odluka" kako za svaku novu odluku ne bi morao iznova trošiti energiju. Kada imamo pred sobom velik izbor, postajemo neodlučni i oko tema koje nisu presudne za naš život. Gotovo u svakom trenutku radimo izbor - koju pastu za zube odabrati, što obući, što jesti… i tako gubimo previše vremena. Uhvati li vas umor nakon višesatnog obilaženja trgovina? Zašto najčešće kupujete u istoj trgovini? Zato što znate točno gdje što stoji i zato jer ne trebate dodatno trošiti energiju kako biste pronalazili artikle. Sretni ste jer ste sve obavili za najkraće moguće vrijeme.

SMANJENO ZADOVOLJSTVO

Uzmimo da je moja prijateljica kupila jedanaesti šampon i tri dana bila zadovoljna. No, već četvrtog dana na televiziji se pojavio novi, njoj već dvanaesti, 2u1 šampon, i sada se osjeća nezadovoljno. Misli da je trebala još pričekati s kupnjom. Sve kvalitete prethodnih šampona ne vidi, jer misli da je to novo što se nudi puno bolje. Kada imamo veliki izbor, puno pažnje pridajemo onome što nemamo te nismo u sadašnjem trenutku. Uvijek nam se čini da je tamo negdje drugdje bolje.

VEĆA OČEKIVANJA

S velikim izborom rastu i naša očekivanja. Zamislite kolika su naša očekivanja od savršenog odmora. Više nije dovoljna osnovna ponuda hotela, nego se hoteli natječu sa sve više nezaboravnih iskustava kojima će nadmašiti konkurenciju. Tolika je ponuda svega da djeca već u najranijem djetinjstvu s roditeljima posjete neka mjesta i prikupe doživljaje, pa im je jako teško u kasnijoj se dobi uopće oduševiti nečime. Sve su već vidjeli i sve su već imali. Zašto ljudi tuguju za nekim vremenima u kojima nisu imali puno? U tim vremenima su okolnosti bile ograničavajuće, a oni nisu imali odgovornost za svoj izbor. U današnjoj ponudi svega, odgovornost za dobar ili loš izbor ovisi samo o nama. A to često ne volimo.

Foto: iStock
Gotovo u svakom trenutku radimo izbor - gdje otputovati, što obući ili jesti... i tako gubimo previše vremena.

ŠTO NAM GOVORE TRENDOVI

Ovo o čemu govorim nam pokazuju i trendovi. Pratite li društvene mreže, sigurno znate za "infulencere", ljude s reputacijom u određenom području, koji daju preporuke za pojedine proizvode ili usluge. Zašto su oni tako uspješni? Zato što ljudi i dalje ne vole donositi izbore s početka teksta, pa vole kad je netko, čijem mišljenju vjeruju, proizvod isprobao i tvrdi da je odličan. U stvari nam influenceri smanjuju stres oko loše odluke. Preporuke su i nadalje najjači prodajni alat. Preporuke uvažavamo i na njih se oslanjamo, zato što je netko već isprobao proizvod i skraćuje nam cijeli proces odabira.

ŠTO MOŽEMO UČINITI KAKO BISMO BILI SRETNIJI?

Pojednostavite život: Ne zatrpavajte se proizvodima, živite jednostavno i kvalitetno. Potrošite ono što već imate od proizvoda prije nego što kupite nove i ne gomilajte stvari. Zamislite koliko bi se količina otpada smanjila kada bismo poklanjali ono što ne koristimo, a ne bacali. Pročistite život na svim razinama i razmislite što vam doista treba. Pronađite zahvalnost za svaki svoj dosadašnji odabir jer bez njega ne biste bili to što ste danas.

Smanjite očekivanja: Jedna divna izjava duhovnog vođe Sri Sri Ravi Shankara kaže: "Očekivanja umanjuju radost". Budimo umjereni s onim što očekujemo od drugih ljudi, od proizvoda, okolnosti i svega što nas okružuje i budimo sretniji. Dajmo mogućnost životu da nas iznenadi i daruje nam nešto o čemu nismo mogli niti sanjati.

Linker
18. travanj 2024 19:16