I opet sve ispočetka

Kako najlakše prebroditi depresiju nakon što se s godišnjeg odmora vratimo na posao?

Vraćanje u poslovnu ili školsku rutinu i općenito u uobičajeni ritam može biti izvor neraspoloženja i neugodnog osjećaja. Srećom, takvo stanje možemo prevladati uz malo volje, promjenu kuta gledanja, podsjećanja na putovanje i malo brige za sebe same.

Vjerojatno bi se mnogi od nas trajno željeli osjećati onako kako se osjećaju na odmoru - nesputano i opušteno, a glavna je briga gdje ćemo se ići zabavljati i što ćemo naručiti u restoranu. Znamo da to nije moguće, jer već nakon tjedan, dva ili tri moramo se vratiti uobičajenom životnom ritmu i obavezama. Sretniji među nama lako će prebroditi tu tranziciju, no mnogi ljudi po povratku s putovanja ili odmora padnu u sjetno raspoloženje (post-vacation blues, reklo bi se na engleskom), poznato i kao depresija nakon godišnjeg odmora (engl. post-vacation ili post-travel depression).

To je stanje obilježeno padom raspoloženja, tjelesne snage i poslovne produktivnosti poslije odmora na kojem nam je bilo dobro. Vraćanje u poslovnu ili školsku rutinu i općenito u uobičajenu svakodnevicu može biti izvor žalosti, dezorijentiranosti i neugodnog osjećaja. Ipak, koliko god depresija poslije odmora može biti neugodna, možemo je prevladati uz malo volje, promjenu kuta gledanja, podsjećanja na putovanje i malo brige za sebe same.


ČETIRI KORAKA ZA HITNO POPRAVLJANJE RASPOLOŽENJA

  • Odmah se raspakirajte, što prije operite odjeću s putovanja i pospremite putne torbe i kovčege. Takav podsjetnik na putovanje vam ne treba.
  • Pripremite najdraže jelo s putovanja i uključite ga u svoj jelovnik.
  • Ako vam je kućna ili balkonska biljka propala dok ste bili odsutni, što prije je zamijenite novom.
  • Pročistite ormare s odjećom - upravo ste preživjeli dva tjedna samo s onim što ste ponijeli u koferu, pa će vam vjerojatno biti lakše riješiti se suvišne odjeće.

 


Što možete učiniti za tijelo

1. PRILAGODITE VRIJEME SPAVANJA

Mijenjate li tijekom putovanja vremenske zone, svakako ćete iskusiti jet lag kad stignete na odredište i kad se vratite kući. To će poremetiti vaš uobičajen raspored za spavanje, pa ćete se zbog manjka sna ili njegove lošije kvalitete osjećati dezorijentirano ili depresivno nakon što putovanje završi.

● Privikavajte se polako na vremensku zonu kod kuće tako što ćete nekoliko dana prije povratka početi lijegati ili ustajati koji sat prije ili kasnije (ovisno u kojem smjeru putujete) nego što se činili veći dio odmora.

● Ako je moguće, nastojte se i na odmoru pridržavati uobičajene rutine usnivanja i buđenja. To će u određenoj mjeri olakšati povratak u stvarnost nakon što vaš odmor završi.

● Izbjegavajte alkohol i kofeinske napitke barem tri do četiri sata prije odlaska u krevet.

 


2. NE ZABORAVITE VJEŽBATI NI NA ODMORU

Ako vam je vježbanje navika i te se navike držite i dok ste na putovanju, lakše ćete održavati tjelesnu formu te smanjiti stres i umor.

Nastavite li s istim režimom i po povratku kući, vaše će tijelo imati osjećaj stabilnosti.

Osim toga, tjelovježba potiče oslobađanje endorfina, tzv. hormona dobrog raspoloženja.

● Vježbanje dok ste na odmoru može se činiti zastrašujućim ili nepotrebnim naporom, ali s malo planiranja lako ga je uklopiti u satnicu, čak i kad se odmarate.

● Svakako ponesite na put par tenisica i sportsku odjeću - tako će prvi preduvjet za vježbanje biti ispunjen u startu.

 


3. PRIUŠTITE SI KOJI DAN ZA AKLIMATIZACIJU

Kad se vratite s ugodnog putovanja najteže je odmah uskočiti u uobičajeni poslovni ili školski raspored. No, ako si priuštite dan ili dva za aklimatiziranje ovaj ćete prijelaz doživjeti mnogo blaže.

● Čak i kad niste prošli kroz više vremenskih zona, povratak u svakodnevicu nakon ugodnih dana odmora može biti vrlo naporan. Ako je moguće, vratite se na radno mjesto u utorak; tako ćete izbjeći živčanost ponedjeljka, a pred vama će biti samo četverodnevni radni tjedan.

● Ako ćete na posao krenuti u utorak, onda budite toliko organizirani, pa nemojte doći kući u ponedjeljak, jer tako nećete ništa postići. Vratite se s odmora u subotu, najkasnije u nedjelju.

Foto: Istock

Depresija nakon godišnjeg odmora je stanje obilježeno padom raspoloženja, tjelesne snage i poslovne produktivnosti poslije odmora na kojem nam je bilo lijepo.

 

Promijenite kut gledanja

1. UŽIVAJTE U ISKUSTVIMA I USPOMENAMA

U mnogo slučajeva promjena načina razmišljanja o nečemu može promijeniti naše osjećaje vezane uz to. Takva promjena možda se ne može dogoditi preko noći, ali redovitim vježbanjem možete promijeniti okvir razmišljanja kako biste doista smatrali vrijednim ono što ste doživjeli na odmoru, umjesto što gunđate zbog neizbježnog povratka u rutinu.

● Pokušajte sagledati lijepe trenutke s odmora kao dio cijeloživotnog niza novih iskustava i trajnih uspomena.

● Budite zahvalni što ste imali priliku otići na odmor. Sjetite se koliko si ljudi ne može priuštiti putovanje ili ih ograničavaju neki drugi faktori.

 


2. UKLJUČITE DJELIĆE PUTOVANJA U SVAKODNEVICU

Zašto ne biste nešto u čemu ste uživali na odmoru donijeli kući? Recimo, ako vam se svidio jezik zemlje u koju ste putovali, možete upisati tečaj tog jezika.

● Mali suveniri i drugi podsjetnici na putovanje koje ćete rasporediti po stanu pomoći će u održavanju osjećaja uzbuđenja i otkrivanja koji vas je obuzimao na odmoru. Također će vam proširiti obzore i pojačati razumijevanje za druge kulture.

 


3. PROMISLITE O SVOM ŽIVOTU

Ako ste istinski nesretni i neispunjeni po povratku kući, možda vam ne nedostaje samo putovanje.

 

Odmor je zabavan zato što nudi ugodan predah od monotonije, od obiteljskog i poslovnog života, no ako se osjećate jadno kod kuće ili na poslu, možda biste trebali razmotriti koje bi vas promjene učinile sretnijima.

 

Takvo bi vam promišljanje moglo pomoći da uvidite što je u vašem životu dobro, a što vas čini nesretnima.

● Dajte si najmanje tri dana privikavanja prije nego što donesete važniju odluku. Možda otkrijete da vaš svakodnevni život i nije tako grozan kad se vratite u rutinu.

● Promislite o tome zadovoljava li vas vaš posao, osjećate li se ugodno u svom stanu ili susjedstvu. Razgovarajte s bliskim prijateljima i članovima obitelji prije velikih odluka.

● Ne srljajte u promjene, ali iskoristite vrijeme nakon odmora da vam se iskristalizira koje biste elemente svog života voljeli promijeniti. I ako poslije promišljanja shvatite da ste sretni s tim što imate, velika je vjerojatnost da ćete se osjećati zadovoljnije nego ranije.

Foto: Istock

Pokušajte sagledati lijepe trenutke s odmora kao dio niza novih iskustava i trajnih uspomena.

 

Povratak u normalan život

1. NOSITE PODSJETNIKE NA DOM DOK PUTUJETE

Neka istraživanja pokazuju da nošenje podsjetnika na dom može smanjiti osjećaj drugačijeg i nepoznatog okruženja dok ste na putovanju, a može i olakšati povratak u normalni ritam kad se vratite s odmora. I mali predmeti koje je lako ponijeti sa sobom, poput obiteljske fotografije, omiljenog jastuka ili šalice, mogu umanjiti osjećaj udaljenosti od doma i razdvojenosti od voljenih.

 


2. DOZNAJTE ŠTO VAS OČEKUJE KAD SE VRATITE

Za mnoge je ljude najteži povratak na posao nakon duljeg izbivanja. Jedan od najboljih načina da ublažite stres je javiti se kolegama dan ili dva prije povratka. Kolege će vam reći što je novo na poslu i što ste propustili, pa će vam povratak na radno mjesto ipak biti lakši nego da dođete potpuno nepripremljeni.

● Koliko je dobro kontaktirati kolege kad se vratite, toliko nije dobro brinuti se zbog događanja na poslu dok ste na godišnjem. Stoga se tijekom odmora isključite, a suradnicima se javite tek neposredno prije povratka na posao.

 


3. SUVENIRE DONESITE I NA RADNO MJESTO

Ako se plašite da ćete se teško ponovno prilagoditi poslovnim ili školskim zadacima, odnosno vašoj svakodnevici općenito, suveniri s putovanja mogu malo olakšati prilagodbu. Podsjećat će vas na zabavu i ugodno vrijeme koje ste imali, a istraživanja pokazuju da je zamišljanje ugodnih i zabavnih mjesta i trenutaka često dovoljno da nas oslobodi stresa i tjeskobe nakon povratka s duljeg putovanja.

● Imate li ured ili radni stol možete ga ukrasiti fotografijama s putovanja ili nekom figuricom. Čak i ako nemate takvo radno mjesto, možete doskočiti pravilima odijevanja – možete nositi ogrlicu ili narukvicu koju ste kupili na odmoru.

 


4. POČNITE PLANIRATI SLJEDEĆE PUTOVANJE

Imate li u planu, makar maglovitom i dalekom, neko drugo putovanje, to vam može pomoći u prilagođavanju na posao i uobičajene dane.

Možda vas povratak u rutinu oneraspoložuje, ali spoznaja da će vas novo putovanje razvedriti olakšat će vam povratak, a i imat ćete se čemu veseliti.

● Ako je moguće, makar okvirno odredite datum novog putovanja. Već i činjenica što se odredili vrijeme za odmor potvrđuje vam da ćete ponovno putovati.

● Kad god se osjetite loše pomislite na zabavne stvari koje ćete raditi na vašem sljedećem putovanju. Možete čak i istraživati gdje biste voljeli ići i što biste voljeli na putovanju raditi (ali nemojte to činiti na poslu, da ne upadnete u probleme).

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo