slobodno navalite

Suho voće koje pomaže u zaštiti od 5 vrsta karcinoma

Svakako se to može pripisati prisutnošću polifenola; klorogenske, kumarinske i kafeične kiseline te rutina.

 

Jedi hranu kad' joj je sezona, naslušali smo se zlatnih savjeta roditelja, baka i djedova.

Kada jesti suho voće nego sada zimi? Osladimo se suhim šljivama, smokvama i datuljama. Mmmmm. Prije toga, upoznajmo blagodati koje nam nude.    

 

SUHE ŠLJIVE

Kada uvečer dođem kući s puta, redovito me dočeka svježe skuhani kompot. A kad imaš dobrog muža, javi se glas iz priče Moja usta, hvalite me.

Bilo kako bilo, baš me vrati u život. Neki dan je bio s jabukama, kruškama, suhim šljivama, đumbirom, anisom, cimetom i klinčićima. Čisto savršenstvo. Muž ga je skuhao poprilično, s namjerom da ga bude i za ujutro, ali naravno, kao što to kod nas uvijek biva, nije dočekao svitanje.

Svaka čast kruškama i jabukama, no kuhane suhe šljive su mi ipak bez premca. Za njima je uvijek jagma.

 

Dobre su za sve

Suhe šljive su sada zimi, kada se jede malo teža hrana, spas za probavu. Zahvaljujući prisutnim vlaknima i sorbitolu, pomažu rad crijeva i detoksikaciju. Tu je i mineralna tvar imena bor koji doprinosi čvrstoći kostiju.

One osim toga pomažu zaštiti od pojave raka. Svakako se to može pripisati prisutnošću polifenola; klorogenske, kumarinske i kafeične kiseline te rutina.

Ovo voće ima pozitivan utjecaj na srce i krvne žile. Sadrži kalij te pomaže sniženju povišenih masnoća i kolesterola u krvi. 

 

Kada želimo gricnuti nešto slatko

Suhe šljive su prirodno bogate jednostavnim šećerima no po njihovom konzumiranju neće nam skočiti glukoza u krvi. Može se to zahvaliti pektinu; topljivom vlaknu koje usporava probavu šljiva pa šećer malo po malo dolazi u krv. Od koristi je to dakako ljudima koji imaju problema s povišenom glukozom u krvi.

Zahvaljujući ovome, suhe su šljive i nama zdravima izvrsna alternativa keksima i čokoladi kada nas hvati želja za nečim slatkim. Uzmite 2 šljive. Žudnja će vas sigurno proći, a sitost duže trajati. Znam to iz vlastitog iskustva.  

 

Za bolju probavu

Sitno izrežite 3 suhe šljive. Pomiješajte ih s 2 dl jogurta. Ostavite pola sata da se okusi prožmu… i uživajte u izvrsnoj užini. 

 

Savjet +

Uvijek kupujem suhe šljive s košticom. Naime, uklanjanjem koštice, šljiva se oštećuje. Intenziviraju se procesi oksidacije, plod gubi svoje hranjive tvari, miris i aromu pa je u konačnici lošije kvalitete.

 

SUHE SMOKVE

Zanimljivog mikronutritivnog sastava, i suhe smokve na svoj način pozitivno djeluju na čvrstoću kostiju. Sadrže rijetku mineralnu tvar stroncij te kalcij i magnezij koji zajedno doprinose njihovom zdravlju.  

Tu je i željezo koje pomaže imunitet.

Malo je poznato da su suhe smokve prava riznica fenola po kojima su poznati crno vino i zeleni čaj. U suhim smokvama ih ima čak i više. Može se to zahvaliti činjenici da tijekom sušenja prisutnost antioksidanasa u smokvama opada vrlo malo.

Ne čudi stoga podatak kako one doprinose zaštiti organizma od raka jednjaka, dojke, prostate, jajnika i debelog crijeva.   

 

Slatkiš nakon kojega šećer ne skoči

Poput drugog suhog voća, i suhe su smokve prirodni koncentrat energije. Obiluju glukozom, fruktozom i saharozom. Srećom neće nam skočiti šećer u krvi niti nakon što pojedemo suhe smokve. Suhe smokve obiluju prehrambenim vlaknima koja usporavaju probavu, a time i dotok glukoze u krv. Ipak sa suhim smokvama kao i drugim suhim voćem treba biti umjeren. Dvije, tri je ok pojesti. Međutim, prekomjeran unos energije i onda kada se radi o kvalitetnim namirnicama neminovno će dovesti do debljanja.  

 

Zlarinske suhe smokve

Mmmm. E ovo su smokve koje godinama tražim, oduševim se neki dan poklonu sa Zlarina. Nježne su i mekane. Prije sušenja oprane su u moru (tzv. morenje). Prisutna sol djeluje kao konzervans dajući im blagu slankastu notu koja izvrsno ljubi slador.

I još nešto, zlarinske suhe smokve nisu posute brašnom niti sumporom što im je kod mene veliki +. Ako ste sladokusac kao ja, svakako se potrudite negdje ih nabaviti. Bit ćete oduševljeni. 

 

DATULJE

Datulje su od pamtivijeka dio arapske kulture i običaja pa se na Bliskom Istoku kaže kako postoji tisuću jela s datuljama i tisuću bolesti koje one liječe.

Potječu iz sjeverne Afrike. Uzgajale su se još prije 7000 godina. Uspijevaju u suhim i sušnim područjima Afrike i Azije gdje mnoge biljke ne mogu preživjeti pa ih stoga posebno cijene i štuju žitelji pustinja.  

 

U zavisnosti od količine vode, postoje mekane, srednje mekane i tvrde datulje. Mogu se jesti svježe, suhe, dodaju se kolačima, a od njih se još rade sokovi i alkoholna pića.

 

Sadrže više od 50 posto šećera. Od mikronutrijenata su u datuljama u značajnijoj koncentraciji prisutni vitamini B6 i niacin te željezo i magnezij.

Ja najčešće datulje jedem onako same bez ičega. Nedavno sam ih samljevene dodala čokoladnom biskvitnom kolaču. Gosti nisu mogli dokučiti što je to u njemu, ali su se složili da je okus više nego zanimljiv.    

 

SUHO VOĆE S ORAŠASTIM PLODOVIMA

Često nam se dogodi da nečim želimo zasladiti ručak. Što uzeti pitanje je svih pitanja. Umjesto keksa odaberimo suho voće punjeno bademima, lješnjacima ili drugim orašastim plodovima. I ovdje su kombinacije brojne. Meni su najdraže suhe šljive s bademima i marelice s orasima. Ne mogu se odlučiti koje su mi je bolje.

 

Oprez! Sumpor kao alergen

Kao konzervans za suho voće (npr. marelice) zna se koristiti sumpor. Sprječava razmnožavanje bakterija. Međutim, kod nekih ljudi može izazvati glavobolju, crvenilo kože, poviše tlak, astmatični napad i dr. Osjetljive osobe stoga moraju biti na oprezu i detaljno čitati deklaracije proizvoda.  

 

A što ja jedem možete vidjeti na mome profilu EatToSlim.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo