i druga instant čudesa

Nutricionist objašnjava: 'Zašto nikad više neću kupiti gotovu zobenu kašu'

Ruku na srce, kada bismo sami kuhali zobene pahuljice na mlijeku sigurno ih ne bismo natovarili aditivima i šećerom. I da apsurd bude još veći, te zobene kaše su vrlo popularne među ženama koje paze na liniju.

 

Prije nekih pet, šest godina kolegica s posla često mi je znala hvaliti svoju instant zobenu kašu.

Moraš probati. Super je, govorila bi oduševljeno.

I stvarno, zainteresira i mene to čudo iz vrećice. Birajući u dućanu koju vrstu kupiti, bacim oko na deklaraciju. A kad tamo svega i svačega; i šećera i aroma i stabilizatora i koje čega sve ne. Ma neću umrijeti od jedne vrećice, kažem sama sebi i stavim je u košaru.

Je. Okus je primamljiv. Moram priznati. Ali…

Tu instant zobenu kašu bi prikladnije bilo nazvati slasticom nego osnovom doručka. Pitate se zašto? U njoj je mršavih pedesetak posto zobenih pahuljica, no zato obiluje šećerom; glukoznim sirupom i fruktozom.

A voće? Suhog voća ima, reklo bi se u tragovima; od 1 do nekih 6 posto. Tu su naravno arome i drugi aditivi poput stabilizatora i regulatora kiselosti.

U malim količinama nisu štetni za zdravlje, ali zašto ih bespotrebno jesti? Sve u svemu, zavaravamo sami sebe vrlo poželjnim nazivom zobena kaša zatvarajući oči pred njezinim sastavom.

Ruku na srce, kada bismo sami kuhali zobene pahuljice na mlijeku sigurno ih ne bismo natovarili aditivima i šećerom. I da apsurd bude još veći, te zobene kaše su vrlo popularne među ženama koje paze na liniju.

 

A oni slijepljeni muesli?

Što mislite što je ono ljepilo? Radi se o šećeru i/ili medu. I još se neki mudri proizvođači hvale kako je to, pazite sad, cjeloviti šećer. Vrlo važno je naglasiti da je cjeloviti. Naziv cjelovito prodaje proizvod. Jer sve što je cjelovito je automatski i zdravo. Uključujući i šećer. A pameti velike. Cjeloviti šećer je smeđi šećer 99 posto jednak običnom šećeru.    

 

Djeca ih obožavaju

Djeca obožavaju čokoladne pahuljice, često čujem.

Je. A tko im ih kupuje? pitanje je svih pitanja.

Svi sve uvjeravamo kako svojoj djeci želimo najbolje. A jesu li baš najbolji izbor oni čokoladni jastučići kojih je kakao krem masa glavni sastojak? Trebam li posebno naglašavati kako je ta kakao masa krcata šećerom i mastima? I onda se čudom čudimo kako su nam djeca odjednom postala debela.

Pa kako neće biti debela kad ih od ranog jutra filamo šećerom i mastima. Baš poput vještice koja je Ivicu i Maricu tovila s namjerom da ih pojede. Ma kaj god. I ova Vesna svašta izvali pa ostane živa.

 

Ali, obogaćene su vitaminima

Istina je. Te gotove šarene žitarice raznih oblika su obogaćene vitaminima. No za Boga miloga, nećemo valjda jesti prerađene žitarice zbog vitamina C?! Iskreno se nadam da je svima kristalno jasno kako su povrće i voće njegovi glavni izvori. 

 

A fitness žitarice?

One, u pravu ste, sadrže cjelovite žitarice no opet su tu bijeli i smeđi šećer, med, invertni sirup smeđeg šećera, ječmeni slad... Fitness i toliko šećera po meni nikako ne idu zajedno, a vi kako želite.

 

I što je sad rješenje?

Vratimo se izvornoj hrani. Zašto ne skuhati zobene pahuljice na mlijeku i dodati im voće, sjemenke, začine…? Mogu se pomiješati i s jogurtom i opet obogatiti voćem, orašastim plodovima i sl. Ja jedan put kupim zobene, drugim put ječmene, treći put ražene. Postoje još rižine, pirove, pšenične i mnoge druge pahuljice. Ne treba robovati samo jednoj vrsti. Ipak, zobene pahuljice su najpopularnije. Njihov škrob je takve strukture da se sporo razgrađuje pa smo duže siti.

 

Dodaci žitnim kašama

Možda se pitate što dodati žitnim pahuljicama. Stotinu je mogućnosti. Najvažnije je izbjeći monotonost. Sigurno bi nam i pršut i sir za doručak dosadili nakon 10 dana da ih jedemo svaki dan.

Vratimo se mi dodacima za pahuljice. Možda vam od koristi budu moje ideje. Ako ih kuham na mlijeku dodam im brusnice ili grožđice i još orahe ili bademe. (Dodam i mrvu soli jer su mi u protivnom bljutave.)

S druge pak strane, kada pomiješam pahuljice s jogurtom zimi im dodam suhog voća (npr. šljive ili marelice), sjeckanih oraha, kikirikija, kokosovog brašna… A ljeti? Jedva čekam breskve i dinje. S pahuljicama i jogurtom čine savršenstvo od milijun dolara. Znam da sumnjate kako nešto zdravo može biti i ukusno. Ma neću vas uvjeravati. Jednostavno, morate probati.

 

Dakle, žitnim pahuljicama možemo dodati:

  • suho voće (grožđice, brusnice, marelice, šljive …)
  • svježe voće (breskve, dinja, marelice, jagode, borovnice, maline, kupine …)
  • orašaste plodove (orah, lješnjak, badem, pekan orah, makadamija, indijski oraščić, pistacio …)
  • sjemenke (bučine, lanene, suncokretove …)
  • kokosovo brašno
  • kikiriki
  • cimet

 

Moram se osvrnuti na orašaste plodove i sjemenke. Iako su sami po sebi kvalitetne namirnice koje sadrže brojne vitamine, mineralne tvari, vlakna i esencijalne masne kiseline, bogati su mastima, a time i energijom. Stoga naravno s njihovim unosom moraju biti obazrive osobe koje pate od prekomjerne tjelesne mase.  

Međutim, i najmasniji orasi su kvalitetniji od kakao krem mase koju sam već spomenula.

 

A mogu li čistim zobenim pahuljicama dodati malo šećera?    

E šećer. Ako uistinu pazite na liniju, onda šećer nije za vas. Voće je i samo dovoljno slatko. Bez šećera se može. Vjerujte mi. Govorim to iz vlastitog iskustva.

I za one koji nemaju problema s kilima, vrijedi pravilo da sa šećerom ne treba pretjerivati. Tu i tamo, može ga se dodati malo čisto za gušt. Isto vrijedi i za smeđi šećer, med, javorov sirup i slične tekuće zaslađivače. Slatko je uvijek slatko i prepuno kalorija.

 

Idealan obrok za sportaše    

Sportaši koji imaju dva treninga u danu znaju kako je brza nadoknada energije odmah nakon jutarnjeg treninga izuzetno važna želi li se drugom treningu pristupiti energetski dobro potkovan. Upravo su žitarice s voćem i mlijekom ili jogurtom savršen mali obrok za oporavak sportaša. S nadoknadom energije se ne smije čekati i treba započeti još u klubu. Ugljikohidrati (škrob iz žitarica i jednostavni šećeri iz voća) vraćaju energiju iscrpljenom organizmu, a bjelančevine (iz mlijeka i jogurta) sudjeluju u oporavku mišićnih vlakana.

Sportašima koji imaju poprilično veliku potrebu za energijom (npr. rukometaši ili košarkaši) žitarice se mogu pojačati šećerom ili medom. Isto tako, ako je potreba za unosom bjelančevina veća, pahuljicama se može dodati nemasno mlijeko u prahu ili obična sirutka u prahu.

 

I mala usporedba za kraj

Većinom kupujem neprerađenu hranu i ne čitam deklaracije. Mlijeko je mlijeko, mrkva je mrkva, kruške su kruške, a meso je meso. Ipak, usporedbe radi nije na odmet usporediti instant zobenu kašu s mojim zobenim pahuljicama kuhanim na mlijeku.

Prema deklaraciji instant zobene kaše s brusnicama, u njoj je 31 g zobenih pahuljica i 4.5 g brusnica, a kao što rekoh ima dosta dodanog šećera. Tu je još ulje, aditivi, dodani vitamini … Prema uputi proizvođača, pakiranje zobene kaše se pomiješa sa 150 g vrele vode. Energetska vrijednost gotovog obroka je 268 kcal.

Ako sami napravimo zobenu kašu od 30 g zobenih pahuljica, 150 g mlijeka s 2.8 posto m.m. i čak 10 g brusnica dobivamo obrok energetske vrijednosti 234 kcal. Do energetske vrijednosti od 268 kcal ima još fore.

 

Dodamo li tome i 100 g jagoda dobijemo obrok vrijednosti 261 kcal. Još uvijek je to niže nego kod instant zobene kaše, a rezultat je daleko kvalitetniji. 

 

Uistinu, sami odlučujemo što ćemo jesti. Izbor je samo naš.

 

 Što ja jedem možete vidjeti na mome profilu EatToSlim

 

  

   

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo