Tko je za tikvicu?

To se traži! Zadržavaju vitkost, čuvaju zdravlje i njeguju tijelo izvana

Svi dijelovi tikvica su jestivi, a mada se najčešće u kulinarstvu koristi plod, vrlo su ukusni i njihovi cvjetovi. Posebno se preporučuju u prehrani osoba koje žele smršavjeti.

 

Tikvice su dobro poznate u gotovo svim kuhinjama svijeta. Čovjek ih jede već dulje od deset tisuća godina, a tijekom tog dugog perioda mijenjale su svoj oblik i okus pa su se iz nekada gorkastog povrća s malo mesa unutar krute kore razvile u mesnato i slatkasto kakvo nam je poznato danas. Premda su uglavnom dostupne cijele godine, njihova prava sezona dozrijevanja je kasno proljeće i ljeto, od svibnja do kraja srpnja rastu u prirodnim ljetnim vrtovima. Tada su i najukusnije, a svježe i netom ubrane sadrže i najviše hranjivih tvari.

Vrlo se lako uzgajaju pa će bez problema uspjeti i na balkonu, a sve što treba je dobra presadnica, kvalitetna zemlja i duboki lonac. Toliko su plodne i brzo rastu da će ih u periodu sazrijevanja čak i na balkonu bez problema svakoga tjedna izrasti dovoljno za jedan obrok.

 

MALO KALORIJA

Okus tikvica blag je i nježan. Imaju malo kalorija, u sto grama samo 16 kalorija. Činjenica da su lagane ne umanjuje njihovu nutritivnu kakvoću. Sadrže gotovo 95 posto vode i obilje vitamina, minerala i drugih nutrijenata. Ističu se među njima vitamin A, nužan za vid, rast i razvoj kostiju, vitamin C kao snažan antioksidans te vitamini B skupine, a od minerala zastupljeni su magnezij i fosfor koji su važni za koštanu masu, zatim mangan, željezo, kalcij, kalij, cink. Obiluju tikvice i ostalim zdravstveno korisnim hranjivim tvarima, među kojima se mogu istaknuti omega-3 masne kiseline, folna kiselina te triptofan, koji je zaslužan za regulaciju sna.

Kora žutih tikvica obiluje beta-karotenom. Zbog niske kalorične vrijednosti tikvice su, kao i većina povrća uostalom, odličan odabir za sve koji žele zadržati vitkost i idealnu tjelesnu težinu. Posebno se preporučuju u prehrani osoba koje žele smršavjeti; napunit će želudac, pružiti organizmu mnoge korisne sastojke, a zbog vrlo malo kalorija neće ga opteretiti. Kod nas se tikvice najčešće pripremaju na žaru, pečene na tavi, punjene, pohane, dodatak su salatama i tjesteninama ili se od njih spravljaju krem juhe. Pobornici sirove prehrane od tikvica rade ukusne sirove špagete, a u talijanskoj se kuhinji često priprema kruh s tikvicama ili se dodaju u smjesu za palačinke.

 

RAZLIČITE BOJE I OBLICI

Mnogo je vrsta tikvica koje se razlikuju po boji, obliku, veličini i okusu. Najpoznatije i kod nas najzastupljenije su tipa zucchini, zelene, duguljaste i uske, izvana sliče svježim krastavcima, a meso im je bjelkasto s obiljem sjemenki.

 

Tijekom ljetnih mjeseci tržnice su ih prepune, a mada su najzastupljenije upravo zelene, u sezoni se mogu kupiti i tikvice sa žutom korom, zelene okrugle tikvice te tikvice oblika tanjurića koje su gušće strukture i nešto slađe. Za razliku od tikvi koje su specifične po čvrstoj i uglavnom nejestivoj kori, tikvicama je kora tanka i jestiva, a unutrašnjost mekana s mekanim sjemenkama.

 

Upravo je u kori većina vrijednih tvari pa je ne treba guliti, posebno ako su plodovi mladi i sigurnog porijekla, a to znači iz domaćeg vrta, svježe ubrani i neprskani. Da bi bile ukusne, tikvice moraju biti svježe, a to ćete prepoznati po krutoj, sjajnoj i neoštećenoj kori. Na dodir trebaju biti čvrste. Svakako treba izbjegavati prezrele ili nedovoljno zrele tikvice jer one neće oduševiti nepce okusom. Prezrele tikvice iznutra su tvrde, meso im je vlaknasto, a koštice velike. Nezrele također nemaju dobar okus.

Foto: iStock

BLAGODATI ZA ZDRAVLJE

Redovita konzumacija ove povrtnice organizmu pruža mnoge blagodati: opskrbljuje ga dijetalnim vlaknima, što povoljno utječe na probavu, čisti crijeva od toksina i pospješuju izbacivanje vode iz organizma. Istraživanja su potvrdila i neke druge povoljne utjecaje na zdravlje pa se pokazalo da zahvaljujući znatnom udjelu fitonutrijenata luteina i zeaksantina tikvice imaju snažno antioksidativno djelovanje te čuvaju organizam od utjecaja štetnih slobodnih radikala. Zbog visokog udjela mangana tikvice povoljno utječu na metabolizam bjelančevina i ugljikohidrata, ali i na povećanje libida. Spojevi u tikvici čuvaju zdravlje krvožilnog sustava i snižavaju kolesterol, a zahvaljujući tome smanjuju rizik od razvoja ateroskleroze, srčanog i moždanog udara.

Budući da su tikvice bogat izvor vitamina C, osim što blagotvorno djeluju na zdravlje srca i krvožilnog sustava, čuvaju zdravlje očiju jer ih taj vitamin kao moćan antioksidans štiti od oksidativnog oštećenja koje uzrokuje bolesti poput katarakte. Tikvice mogu njegovati tijelo i izvana. Ako je koža lica suha, sve što treba jest narezati tikvice na ploške i staviti ih na lice, slično kao što se radi i vrlo popularna maska od krastavaca.

Na licu ih treba ostaviti barem petnaestak minuta, kako bi koža upila sve vrijedne sastojke, a ako ste strpljivi, neće na odmet biti držati ih i dulje. Dobre su i za problematičnu kožu sklonu miteserima, prištićima i aknama, a u tom slučaju najbolje je ulje dobiveno iz njenih sjemenki. Sezona je tikvica, tržnice su ih prepune.  Pravo je vrijeme da iskoristite sve njihove kvalitete i  povoljan utjecaj na zdravlje i uživate u njima na bezbroj načina.

 

PROBAJTE I CVJETOVE

U kulinarstvu se najčešće koristi plod tikvica, no vrlo su ukusni i njihovi cvjetovi. Ljubitelji dobre hrane kažu da su dobro pripremljeni cvjetovi ukusniji od ploda tikvice. Mogu se pripremati na razne načine, a najjednostavniji i vjerojatno najpopularniji je kratko prženje cvjetova prethodno umočenih u tijesto spravljeno od brašna, soli i vode.

 

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Please don't insert text in the box below!

Možda će vas zanimati i ovo