Zdrava kuhaona

'Šumsko meso' čeka: zadnji je čas da po ručak skoknemo u šumu

Jesen je sezona gljiva koju treba što bolje iskoristiti i uživati u njihovim punim i posebnim okusima.

 

Nekoliko je stotina vrsta gljiva jestivo, a u našim su krajevima najpopularniji šampinjoni, vrganji, bukovače, lisičarke, u zadnje vrijeme na jelovnike se probija i shiitake. Gljive su sasvim posebna skupina u biljnom svijetu, bez korijenja, listova, cvjetova ili sjemenki, ali nutritivno vrlo bogate. Ne nazivaju ih bez razloga "šumsko meso" - svježe gljive sadrže dva do tri posto proteina, a kad su osušene, udio proteina raste na desetak posto. Uz to, ne sadrže kolesterol ni sol i imaju vrlo nizak udio masnoća. U sastavu su im i različiti minerali i vitamini, ponajviše vitamin D.

 

Sasvim posebni okusi

Gljivarenje me pomalo podsjeća na ribarenje: na svježem si zraku i zadovoljavaš poriv za pronalaskom hrane u prirodi. U korist gljiva ide i kretanje, odnosno šetnja šumom.

Zajedno sa šetačima koji su brali kestene, kupine, šipak… za vikend sam se nakon dugo vremena popela na Medvednicu svojom omiljenom stazom od Šestinskog lagvića do Grafičara.

Gljive u kuhinji pružaju nebrojene mogućnosti: možete ih jesti u rižotima ili u kombinacijama s povrćem i žitaricama i pritom vam uopće neće nedostajati meso.

Godine nepenjanja ostavile su traga na kondiciji, ali nisam se dala. Svesrdno me podržavala kći Lucija, koja se popela kao od šale, kao i nekoliko mojih prijatelja još iz srednje škole. Baš kao nekad kad smo se umjesto tjelesnog odgoja u dvorani penjali i dobivali pečat za hodanje, druženje je završilo u Grafičaru na grahu.

 

Odlična ideja

Ne znam čine li to i današnje generacije, ali ideja je odlična. I u redakciji ima nekoliko ljudi koji poznaju i beru gljive pa smo se već dogovorili i samo čekamo povoljno vrijeme da odemo u gljive. Unatoč višestrukoj koristi nisam pobornik toga da gljive beru oni koji ih ne poznaju doista dobro, jer odlična je ponuda i uzgojenih i suhih.

 

Za što se odlučiti

Nije se bilo lako odlučiti što spremiti. Nezaobilazna je juha ili varivo, ali za predjelo smo se Lucija i ja ipak odlučile za njenu lažnu fritaju. Već je poznata i naša ljubav prema woku pa smo uvrstile i njega. Rižoto je jelo koje će svi rado pojesti, a ovaj je baš raskošan s devet vrsta gljiva i tri vrste žitarica. A s obzirom na popularnost hamburgera, pokušale smo napraviti i neku njegovu varijaciju. Uživali smo u svakom zalogaju makar se pitam je li hrana bila tako fina ili je svježi zrak pojačao apetit.

Koja je to sreća imati brdo u gradu! Odsad barem jednom mjesečno idemo na našu Medvednicu...

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo