Puno više od deserta

Samo jedna porcija ovog voća dnevno može poboljšati probavu, zaštititi srce i regulirati šećer

Dobit ćete oko 200 kalorija, 54 grama ugljikohidrata, od kojih su pet grama vlakna, jedan gram proteina i nimalo masnoća

 

Kada želite pojesti neko zdravo voće, vjerojatno vam datulje ne padnu prve na pamet, a možda bi trebale, jer nude puno više od prirodne slatkoće zbog koje ih najčešće doživljavamo kao desert. Ovo supervoće možete jednostavno uključiti u obroke, međuobroke i napitke i uz uživanje u slatkom priuštiti si i koristi za zdravlje.

 

Sadrže razne nutrijente

Pojedete li tri datulje, što se smatra uobičajenom porcijom, dobit ćete oko 200 kalorija, 54 grama ugljikohidrata, od kojih su pet grama vlakna, jedan gram proteina i nimalo masnoća. U malim količinama dobit ćete širok raspon nutrijenata, uključujući vitamine B skupine, vitamin K, kalcij, željezo, magnezij, kalij, cink i mangan. Drugim riječima, iako su vrlo slatke, datulje nisu šećerne bombe praznih kalorija.


Mnoštvo antioksidanata

Ovaj plod jedne vrste palme bogat je i zaštitnim antioksidantima, čuvarima zdravlja. Znanstveni rad objavljen u publikaciji Journal of Pharmacy & BioAllied Sciences navodi da su datulje dobar izvor prirodnih antioksidanata koji mogu biti od koristi kod bolesti povezanih s oksidativnim stresom. Do oksidativnog stresa dolazi kad u organizmu nastane neravnoteža između proizvodnje slobodnih radikala i sposobnosti tijela da se suprotstavi njihovim štetnim učincima. To stanje prethodi oštećenju stanica koje vodi prema bolesti.

Dokazano je da su u sastavu datulja antioksidanti poput karotenoida, polifenola, (primjerice, izoflavona, lignana i flavonoida), tanina i sterola, a datulje sadrže i neke protuupalne, antimikrobne i protugljivične sastojke.

Dates in woman's palms.
Getty Images/iStockphoto
 

Prirodno slatke

Većina ljudi doživljava datulje kao suho voće, i kod nas su uglavnom tako i dostupne, no one se jedu i kao svježi, neprerađeni plodovi, u kojima je šećer prirodno prisutan. Zasladite li svoju energetsku pločicu kućne izrade datuljama, nikakvo dodatno zaslađivanje neće biti potrebno. To je važno, jer želimo li se zaštititi od debljine i srčanih bolesti, treba limitirati unos dodanog šećera.

Američko udruženje za srce (American Heart Association, AHA) ženama preporučuje do šest čajnih žličica dodanog šećera u danu (tj. 25 grama ili 100 kalorija), a muškarcima devet (36 grama ili 150 kalorija). Koristite li datulje kao zaslađivač, u tom obroku neće biti dodanih šećera.


Potiču probavu

Tri datulje sadrže oko 18 posto preporučenog dnevnog unosa vlakana, a vlakna podržavaju dobro funkcioniranje probave. Studija objavljena u British Journal of Nutrition bavila se posebno utjecajem konzumacije datulja na probavu. Jedna je skupina zdravih muškaraca kroz tri tjedna svaki dan, uz ostalo, jela po sedam datulja, a druga „kontrolnu” mješavinu ugljikohidrata i šećera. Uslijedila je dvotjedna stanka, a potom su se skupine zamijenile. Dok su jeli datulje, pokazali su rezultati, sudionici su imali poboljšano kretanje crijeva, brže su se praznili i smanjila im se količina sastojaka u stolici koji mogu oštetiti stanice crijeva i pokrenuti njihove mutacije. Ako ste ikada iskusili zatvor, znate koliko muke može donijeti, uz pad energije i posvemašnji osjećaj neugode. Datulje mogu biti jednostavno rješenje za poticanje probave.


Regulacija šećera u krvi i zaštita srca

Studija iz 2019. godine uključila je stotinu žena i muškaraca s dijabetesom tipa 2, a istraživan je utjecaj jedenja datulja na kolesterol i šećer u krvi. Tijekom 16 tjedana dio ispitanika svakodnevno bi pojeo po tri datulje, a drugi dio uopće nije jeo datulje. Kod onih koji su jeli datulje statistički su značajno bili smanjeni ukupni kolesterol i „loš” (LDL kolesterol). A glikozilirani hemoglobin (HbA1c), kojim se kontrolira razina šećera u krvi u prethodna tri mjeseca, nije im se promijenio. Ta je skupina doživjela i mentalna poboljšanja te povećanje ukupne kvalitete života.

Razine šećera u krvi i srčano zdravlje usko su povezani - oboljeli od dijabetesa tipa 2 imaju dvostruko veći rizik od pojave bolesti srca, uključujući srčani udar.


Dobre i za mozak

Studija objavljena u Neural Regeneration Research navodi da datulje pokazuju obećavajući terapeutski potencijal u borbi protiv Alzheimerove bolesti. Razlog je njihova sposobnost borbe protiv upale i oksidativnog stresa u mozgu.


Olakšavaju prirodni porođaj?

Još jedna moguća dobrobit jedenja datulja važna je osobito trudnicama. Ovogodišnje istraživanje, objavljeno u BMC Pregnancy and Childbirth, bavilo se utjecajem konzumacije datulja na trudove i porod. Analizirajući prethodna istraživanja, znanstvenici su zaključili da redovito jedenje datulja može skratiti trajanje faze porođaja u kojoj se širi cerviks te poboljšati rezultat Bishopovog indeksa kojim se mjeri spremnost cerviksa za vaginalni porođaj. Na ostale faze porođaja jedenje datulja ne utječe.


Kako uživati u datuljama

Datulje možete dodati u smoothie, energetske pločice, zobenu kašu i slična jela, u pudinge i pečene kolače. Mogu biti sastojak slanih jela – daju slatkoću i ravnotežu različitim zelenim salatama ili povrtnim jelima, kao što su pirjani kelj ili zapečena cvjetača. Datulje se često pune – orašastim voćem, namazima od orašastog voća ili sjemenki, sirom i svježim povrćem...

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Please don't insert text in the box below!

Možda će vas zanimati i ovo