PRAVE BOMBICE

Prerijetko ih jedemo, a toliko su zdrave da je prava šteta što su tek nasumični dodatak salati

Obiluju kalijem te su dobar izvor magnezija, kalcija i bakra, a sadrže i mangan, željezo, fosfor, cink. Od vitamina sadrže vitamin C, folnu kiselinu te vitamine B2 i B6. Zbog takvog vitaminsko-mineralnog sastava dobrodošle su za kožu, a vlakna iz rotkvica dobro djeluju na probavu.

Među prvim povrtnicama koje nas u proljeće razvesele svojim prštavim bojama i osvježavajućim okusom su rotkvice. Njihova je sezona u našim krajevima sada u uzlaznoj putanji, a uskrsni jelovnik zasigurno ni u vašoj obitelji nije prošao bez malih, crvenih rotkvica čija se ugodna ljutina odlično slaže s okusom šunke i jaja.

Rotkvica (lat. Raphanus sativus) pripada porodici kupusnjača, a najbliže su joj rođakinje crna i bijela rotkva, od kojih je razlikuje nježniji izgled i blaži okus.

 

Smatra se da naziv raphanus dolazi od perzijske riječi raphe, što znači "brza pojava", a dobila ga je zato što sjemenke vrlo brzo klijaju.


NEODOLJIVA HRSKAVOST

Rotkvica nije osobito zahtjevna, treba joj osigurati hranjivo tlo i redovno zalijevanje, ne traži puno prostora pa se često sadi između drugog povrća. Vrlo brzo raste te se može sijati gotovo cijele godine. Treba ih ubrati čim dozore, u protivnom će vrlo brzo odrvenjeti i izgubiti prepoznatljivu hrskavost. Osim u uskrsne dane, kada su među glavnim zvijezdama jelovnika, rotkvice su inače prilično zanemarene.

Šteta, jer jedenjem rotkvica, osim za nepce, možemo dobro učiniti i za ostatak tijela jer obiluju kalijem te su dobar izvor magnezija, kalcija i bakra, a sadrže i mangan, željezo, fosfor, cink. Od vitamina sadrže vitamin C, folnu kiselinu te vitamine B2 i B6. Zbog takvog vitaminsko-mineralnog sastava dobrodošle su za kožu, a vlakna iz rotkvica dobro djeluju na probavu. Lišće, koje se također jede, bogato je željezom.


ČITAJTE I:


U LEDENOJ VODI

Kad kupujete rotkvice, birajte one čvrste, s kožom bez mrlja i oštećenja. Bolje je odabrati manje, jer veće neće imati tako hrskavu strukturu pa ni okus neće biti dobar. Ako su mekane, ne kupujte ih - iznutra su sigurno postale spužvaste, a to se i vidi kad ih prerežete. Lišće bi trebalo izgledati svježe i živo. Rotkvice čuvajte u hladnjaku, u perforiranoj vrećici, tri do četiri dana. Prije spremanja uklonite im listove, u protivnom će iscrpsti vodu iz rotkvica. I listove možete čuvati nekoliko dana u hladnjaku, omotane u vlažan kuhinjski papir i potom spremljene u perforiranu vrećicu.

Ako želite da rotkvice budu vrlo, vrlo hrskave, stavite ih u ledenu vodu nekoliko sati prije jela. Isperite ih, uklonite im lišće te ih narežite.

 

 

Rotkvice uvijek pripremajte neposredno prije jela, jer kad su narezane, gube vrijedne sastojke. Najčešće ih jedemo narezane i blago posoljene uz meso ili kao sastojak salata, ali ne moramo stati na tome.

Shot of an attractive young couple cooking in the kitchen
Getty Images/iStockphoto

Osim plodova, jestivo je i lišće rotkvica, pa ga nemojte bacati.


UMOČENE U MASLAC

Jedno pariško predjelo predlaže rotkvice s maslacem - oprane i osušene male rotkvice poslužite uz omekšali maslac posut morskom solju. Umačite rotkvice u slani maslac, ublažit će njihovu reskost. Prijedlog ima i chef Elana Karp - rasporedite rotkvice u jednom sloju u tavi pa ih prelijte mješavinom jedne šalice vode i jedne šalice otopljenog maslaca, tako da budu potpuno prekrivene. Posolite pa kuhajte sve dok ne omekšaju i ne postanu gotovo prozirne. Bit će nježne i iznenađujuće kremaste.

Rotkvice, prerezane na polovice ili cijele, možete pripremiti i u pećnici. Nauljite ih, posolite i popaprite te pecite na 170°C dok ne postanu zlaćane i mekane, za što je potrebno 15-ak minuta. Kao i lišće cikle i repe, jestivo je i lišće rotkvice, dok god je u dobrom stanju. Možete ga sirovog dodavati u salate, ali i u juhe, složence, jela s jajima, kuhati ga, pirjati i pržiti u kombinaciji s drugim povrćem. 

 

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Možda će vas zanimati i ovo