Istrošeni

Četiri znaka koji govore da ste emocionalno ispražnjeni (i što možete učiniti da se opet napunite)

Srećom, emocionalnoj se iscrpljenosti možemo oduprijeti, ovisno o tome koji su njeni simptomi najizraženiji

Svi smo to čuli, a vjerojatno i izgovorili: “Emocionalno sam potpuno prazna/prazan!”. Kada se tako osjećamo, kada smo emocionalno iscrpljeni, znači da su nam se emocije istrošile zbog nagomilanog stresa, privatnog i/ili poslovnog. Tako se može opisati i burn out sindrom ili osjećaj da stalno žongliramo s brojnim obavezama i da nam konstantno nedostaje energije. Srećom, emocionalnoj se iscrpljenosti možemo oduprijeti, već ovisno prema tome koji su simptomi emocionalne istrošenosti najizraženiji.


 

1. Osjećate se kao da ste zapeli u nekoj fazi života ili situaciji

Kada smo emocionalno slabi teško nam je promijeniti ili proširiti perspektivu, odnosno gledište na situaciju koja nas muči. Ako se borimo za bolju poziciju na poslu ili želimo poboljšati vezu koja je u krizi, ne osjećamo li se emocionalno zdravima, takvo će nas stanje snažno odvraćati od stvaranja svježeg pozitivnog stava.

Svatko ponekad može osjećati kao da zbog nekog problema ne može ići dalje u životu i to je normalno; no ako nema energije za ponovno pokretanje to je znak emocionalne iscrpljenosti. Može se manifestirati i kao nedostatak motivacije za traženje novih rješenja ili kao osjećaj da se situacija jednostavno neće poboljšati. Rezultat su depresivnost, bijes, razdražljivost što se može odraziti i na fizičko stanje kao glavobolja, umor, slabost mišića, nesanica, slab apetit.

Rješenje

Korak u nadvladavanju ovog simptoma emocionalne ispražnjenosti jest da potražite pomoć. To može biti dobar prijatelj ili član obitelji, ali i psiholog ili liječnik. Jer kad se ne možemo pomaknuti i roje se teške misli, upravo nas kvalitetno društvo može vratiti u igru. Uz pomoć osobe od povjerenja teret koji osjećate bit će lakši, vidjet ćete da niste sami, a i moći ćete sagledati problem iz neutralnog kuta, jer drugi nam ljudi mogu pokazati razmišljanja i rješenja do kojih sami nikada ne bismo došli.


 

2. Nemate motivacije za rad, planiranje i dosezanje ciljeva

Previše stresa može pokvariti svaku radost planiranja i inicijative. Zbog njega, bez obzira na to koliko pokušavali, ne možemo skupiti dovoljno energije da bismo bilo što poduzeli. Takvo mentalno i emocionalno stanje ometa i otežava obavljanje posla, uživanje u procesu stvaranja, postavljanje i ostvarivanje ciljeva.

 

Na fizičkom nivou stres i manjak motivacije mogu rušiti naš energetski nivo, pa se osjećamo umorno, tromo, nemamo apetit.

 

 

Možemo se osjećati pospano u svako doba dana, nezainteresirani smo za ono što nas inače zanima i raduje, kao što je druženje s dragim ljudima ili briga za vlastito psihičko i fizičko zdravlje.

Rješenje

Kako povećati motiviranost? Jedan od načina je prvo otkriti zašto nas je napustila. Možda zato što vam je popis zadataka postao predugačak ili zato što ste se rastegnuli do “pucanja”? U tom slučaju trebate odrediti prioritete i prvo se pozabaviti najvažnijim poslovima.

Drugi mogući razlog je taj što ugađate svima oko sebe, samo ne sebi. Možete li doista obaviti sve što ste obećali drugima? Želite li to uopće? To su važna pitanja i zato budite iskreni u odgovaranju.

Kada doznate odgovore moći ćete ponovno procijeniti u što želite uložiti svoje vrijeme i napor, kako biste opet stekli dovoljno emocionalne snage.



 

3. Razdražljivi ste

Kada smo emocionalno nestabilni, teže nam se kontrolirati, pa to okolina može vidjeti kao iracionalan bijes ili neočekivane eksplozije. A istina je da, kada smo pogođeni sindromom izgaranja, očajnički nastojimo ostati pribrani i spasiti svoj poslovni i privatni život od raspadanja. A to je iscrpljujuće i frustrirajuće.

U takvim trenucima, kada emocije čeznu za resetiranjem i tražimo iz toga hitni izlaz, lako je izgubiti kontrolu nad njima i nad sobom. Poslije nam je uglavnom žao, no jednostavno nismo mogli drugačije.

Rješenje

Ili jesmo? Pomoći može već i disanje. Kada smo bijesni i frustrirani, naše disanje i puls se ubrzavaju, što vodi aktiviranju tjelesnog odgovora “bori se ili bježi”. A u takvom stanju teže je smireno razmišljati i donositi racionalne odluke. Umjesto akcije, vodi nas reakcija, i to uglavnom u pogrešnom pravcu.

No, ako primirimo disanje, “opozvat” ćemo stanje “bori se ili bježi” i tijelo će se moći vratiti u normalno stanje. Pronađite smirujuću tehniku disanja koja vamnajbolje odgovara i primjenjujte je u kriznim situacijama kako bi ste se opustili i ostali koncentrirani.


 

4. Stalno ste umorni i loše spavate

Nesanica je povezana s brojnim emocionalnim i mentalnim poremećajima, a budući da su tijelo, um i duh neraskidivo i višestruko povezani i isprepleteni, ne iznenađuje da slab san pogađa cijeli sistem.

 

Dovoljno kvalitetnog sna iznimno je važno za dobrobit cijelog bića. Bez toga, dodatno trošimo tijelo koje je već emocionalno iscrpljeno.

 

 

Obratite pozornost na svoje spavačke navike. Razmišljate li o poslovnim problemima u vrijeme kad bste se trebali uspavljivati? Ne možete se riješiti nekih misli? Sve to ukazuje na to da ste emocionalno ispražnjeni, današnje brige prenosite na sutrašnji dan i umorni ste svakog dana u tjednu.

Rješenje

Pomoći si možete stvaranjem spavačke rutine. Nekoliko sati prije odlaska na počinak počnite se “provjetravati” - prestanite s poslovnim zadacima i isključite sve ekrane oko vas. Učinite to i ako niste sve završili, vratite se tim zadacima ujutro, ali veze s njima “prerežite” prije priprema za krevet.

Time ćete se riješiti razmišljanja o poslu u vrijeme kada bi se vaš um, kao i tijelo, trebao odmarati. Pomoći si možete i upotrebom nekih esencijalnih ulja – lavanda, eukaliptus i metvica stvarno opuštaju.

Svidio vam se ovaj članak? Prijavite se na Živim.hr newsletter i ne propustite slične priče!

Please don't insert text in the box below!

Možda će vas zanimati i ovo